Årets kulturbärare

Arne Alligator

Hembygdsföreningen - sommaren 2013

Inga-Britt Mannfolk Årets kulturbärare 2013

Till årets kulturbärare 2013 utsågs Inga-Britt Mannfolk vid Lantdagen i Korsnäs 10.8.2013. Hon är en kulturpersonlighet och en eldsjäl i kommunen. Inga-Britt är aktiv inom många områden och har försökt trappa ner, men det är dömt att misslyckas för en person av hennes kaliber. Hon är en pålitlig föreningsmänniska som genom åren axlat arbetsdryga poster, till exempel som ordförande och sekreterare för Korsnäs hembygdsförening, som sekreterare för Österbottens biblioteksförening, föregångaren till nuvarande Finlands svenska biblioteksförening, eller tidigare som ordförande för Korsnäs Marthaförening för att ta några exempel

(Text: KorsnäsNytt 5/2013)

Sommaraktiviteter

Efter en framgångsrik museisommar med många intressanta besökare, kan vi konstatera att behovet av utökad öppethållning kvarstår. Juni är besöksgruppernas tid. Amerikafrämmandet tenderar att ha samma tidtabell. För hembygdsföreningen är det tur att vi har en spårkkunnig ordförande, som kan ta sig an de tidiga besökarna. Guide anställs först efter midsommar.

Planerade aktiviteter såsom Hantverksdagen för barn blev en stor framgång vad besökarantalet beträffar. Pettson och Findus tog publiken med storm och efteråt kunde den unga delen av publiken roa sig med pyssel, mete och målning. Alla museets avdelningar var öppna för de ivriga besökarna.

Korsnäsveckan var späckad med program. Hembygdsföreningen hängde med redan från början genom att delta i Korsnäsmarknaden där vi sålde nybakade Korsnäsmunkar.

Korsnäsbygden 3

Vid öppningen av Korsnäsveckan i biblioteket passade vi på att presentera den nyutkomna Korsnäsbygden 3, som nu innehåller bland annat gamla namn på stenar och fiskevatten inom Korsnäs bys vattenområden, gamla namn på bosättningar, presentation av Granskog, Kronbacken, Edsvik och Hagi gårdsgrupp i Taklax. För närvarande planeras ingen fortsättning på skriftserien, men om intresse finns i de kommundelar, som ännu inte har utforskats, kan det bli en fortsättning. Korsnäsbygden 1, 2 och 3 finns numera också i The Swedish Finn Historical Society’s bibliotek.

Hantverksdagen ”Det händer med små händer” har många år på nacken. Det material, som finns i form av bilder och reportage, borde samlas i bokform. Återstår om intresse finns.

För att tillmötesgå alla de som önskar mönster och beskrivningar på tillverkning av Korsnäströjan borde en informationsvideo göras.

Lantdagen

Lantdagen försiggick i strålande sommarväder och med rekordstor publik. Hembygdsföreningen stod för lantliga sysslor såsom bakning, brödet gräddades på järnåldersugnen och nykärnat smör förhöjde smaken. Nybakade munkar fanns till salu och hade strykande åtgång. Dessutom kunde besökarna bekanta sig med de kringliggande byggnaderna kvarnen, smedjan och kyrkstallarna. Museet var öppet hela dagen och där guidade Arja-Leena och Joel, ibland fick kunniga ur publiken rycka in och hjälpa till.

Årets Kulturbärare stod även i år Hembygdsföreningen nära, vilket är en värdefull markering för hur viktigt hembygdskunskap och traditioner är.

Berättarkväll

Följande aktivitet var Berättarkvällen. Gäst i år var Rainer Böling – en historiskt intresserad Närpesbo. Lokala berättare gavs också utrymme. Spelemännen Sven-Erik Bernas och Kjell Lolax förgyllde kvällen med smäktande musik. En utställning av stolmattor kunde även beskådas.

Efter denna hektiska period blev det uppehåll fram till Lilla jul då gammaldags julseder och mat presenterades.

Annat arbete som fordrar åtgärder finns på komihåg-listan. Sedan plåttaket på lånemagasinet blivit målat står taket på museibyggnaden i tur. Hur och när är osäkert men det borde inte få dröja alltför länge.

Inga-Britt Mannfolk

sekreterare

Planerade aktiviteter såsom Hantverksdagen för barn blev en stor framgång vad besökarantalet beträffar. Pettson och Findus tog publiken med storm.